Leikkikone

Valitse haluamasi kaltaiset leikit! Jos valitset listasta useamman asian (Ctrl tai Shift), näet vain ne leikit, jotka täyttävät kaikki ehdot.
Tästä voit lisätä uuden leikin, kun kirjaudut sisään!

Montako minuuttia on aikaa leikkiä.
OtsikkoLajittele nousevasti Välineet Sisältö
Zombiehippa

Jäänyt on kaamea zombie, joka yrittää saada muita leikkijöitä kiinni ja kuristaa näitä. Zombien kuristukselta voi välttyä huutamalla jonkun toisen leikkijän nimen, jolloin nimetty leikkijä muuttuu...

Vuorokeskustelu

Leikkijät saavat lapuilla sanoja, jotka heidän pitää käyttää keskustelunsa aikana. Välissä pitää olla toimivat aasinsillat aiheesta toiseen siirryttäessä. 

Vonkujat

Vonkujat ovat sokeita ja takaperoisia: ne osaavat liikkua vain takaperin. Leikkijät jaetaan kahteen riviin. Toiset ovat vonkujia, jotka lähtevät merkin saatuaan liikkeelle...

Vilttileikki kangas

Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen ja joukkueiden väliin asetetaan viltti/lakana tms. Kummastakin joukkueesta yksi viltin eteen ja kun molemmilla on puolillaan joku, viltti pudotetaan. Viltin...

Villinorsun metsästys narua

Leikkijät ovat puolueittain jonossa. Huoneen toisessa päässä on kutakin kilpailevaa puoluetta varten tuoli. Johtajan annettua merkin lähtevät ensimmäiset sitomaan narunsa tuolin jalkaan. Näiden...

Viirinryöstö eli lipunryöstö viirejä

Leikkijät jakaantuvat joukkueisiin. Jokaisella joukkueella on oma tukikohta ja omat viirit, jotka sijoitetaan aluksi tukikohtaan. Tavoitteena on varastaa toisen joukkueen viirit ja viedä ne omaan...

Verkon kudonta narua

Istutaan lattialla pareittain. Jokaisella parilla on köysi, jonka päistä kumpikin pitää kiinni. Ohjaaja alkaa kutoa verkkoa. Hän sanoo esim. "Watti siirry istumaan Leenan ja Pekan väliin". Se,...

Veikkaus sekalaisia

Ensin veikataan paperille 1 X 2 esim. 10 riviä. Tehtävä kerrallaan käydään läpi, aina 3 vapaaehtoista edustavat omaa veikkaustaan. Jos esim. X voittaa, on oikea veikkaus sillä rivillä X jne....

Vanhat ämmät

"En pidä vanhoista ämmistä.": Leikinjohtaja sanoo leikkijöille, että "Ei pidä vanhoista ämmistä". Leikkijät arvuuttelevat vuorotellen, että mistä leikinjohtaja pitää. Leikinjohtaja vastaa joko...

Valopilkki taskulamppu

Yhdelle annetaan fikkari. Kaikki muut laittavat fikkarit pois. Vapaaehtoinen asetetaan n. 50-100 metrin päähän muista leikkijöistä (niin etteivät nämä näe vapaaehtoisen olinpaikkaa)....

Valehtelijoiden klubi esineitä

Kolmesta esittelijästä kaksi valehtelee, ja yksi puhuu totta. Esittelijät kertovat erikoisten tavaroiden käyttötarkoituksia. Yleisö äänestää valehtelijasta. 

Vaarallinen huiveja

Kaikilta sidotaan silmät. Leikin vetäjä valitsee joukosta ”vaarallisen” taputtamalla olalle. Merkistä kaikki lähtevät liikkumaan. Vaarallinen koskettaa muita olalle, jolloin he siirtyvät reunalle...

Tukkihumala keppi

Kisataan joukkueiden välisenä viestinä. Jokainen kisaaja juoksee vuorotellen n. 10 metrin päässä olevalle kepille/makuualustalle/pesismailalle, painaa otsansa sitä vasten ja pyörii X määrän...

Tuhatjalkainen

Ollaan jonossa ja pidetään tiukasti kiinni. Jonon ensimmäinen "tuhatjalkaisen pää" lähtee ottamaan kiinni jonon viimeistä "tuhatjalkaisen häntää." Jos pää saa hännän kiinni menee pää hännäksi ja...

Troijan sota käsivarsinauhaa, huiveja

Leikkijät ovat kahdessa joukkueessa. Toinen joukkue laittaa henkinauhat oikeaan käteen (kreikkalaiset), toinen vasempaan (roomalaiset). Silmät sidotaan ja joukkueet asettuvat toisistaan etäälle...

Toka teki sitä mitä eka teki äsken

Taputetaan rytmiä kädet yhteen ja polviin ja samalla hoetaan yhdessä "Eka teki sitä mitä toka teki äsken" -lausetta. Leikin vetäjä alkaa tehdä jotain liikettä ja tekee sitä kahden lauseen...

Tiristysmurhaaja eli sähkötysmurhaaja

Istutaan ringissä kädet selän takana. Kaikki painavat päänsä alas ja sulkevat silmänsä. Vetäjä valitsee koskettamalla yhden leikkijöistä murhaajaksi. Kansa herää ja murhaaja murhaa jonkun...

Thilia Thalia

Joukkueet (esim. 2 kpl.) ja tuomaristo. Joukkueille annetaan kohtaus (ihan mikä vain.. vaikka: "Näytelkää kohtaus, jossa herra X tapaa neiti Y:n." tai "Näytelkää kohtaus Disneyn elokuvasta Pieni...

Telepatiakerho

Yksi leikin idean tietäjistä menee ulos huoneesta. Leikkijät valitsevat huoneesta yhden esineen ja sitten tietäjä tulee takaisin sisälle. Leikinjohtaja alkaa osoitella esineitä. Yhteinen sopimus...

Taukosamba musiikkia

Kaikki liikkuvat sambamusiikin tahdissa keskellä huonetta. Leikin johtaja seisoo musiikkivehkeen vieressä ja keskeyttää musiikin. Tanssijat jähmettyvät paikoilleen kunnes musiikki alkaa taas....

Sylisokko

Yksi sokkona, muut istuvat vuorotellen polvelle, sokon arvattava kuka on kyseessä. Sokko saa tunnustella istujaa. Voi myös tehdä niin, että muut istuvat ja sokko menee istumaan jonkun syliin, eri...

Suolatikkuviesti suolatikkuja

Viestijoukkueen pitää kuljettaa suolatikku tietyn matkaa ja tuoda se takaisin seuraavalle. Kädessä on kaksi suolatikkua jotka saavat pelkästään koskea kuljetustikkua. Kilpailija ei saa siis käsin...

Suolan punnitus

Kaksi leikkijää asettuvat seisomaan selätysten ja tarttuvat toisiaan kyynärkoukusta kiinni. Toinen kumartuu eteenpäin, jolloin toisen jalat irtoavat maasta. Voittaja on se, jonka jalat irtoavat...

Suohonlaulanta

Annetaan jokin sana, ja vuorotellen joukkueet laulavat jonkin laulunpätkän, jossa kyseinen sana esiintyy. Ensimmäinen joukkue joka ei keksi laulua häviää ja vastustajajoukkue saa pisteen. Tämän...

Sudenpesä

Mitä enemmän lunta, sitä parempi. Leikkijät tallaavat lumeen suuren ympyrän, johon tallataan muutamia polkuja kohti sen keskustaa, jossa on sudenpesä. Lisäksi voidaan tallata umpikujia ja...

Sormikoukku

Keskisormi koukistetaan ja tarjotaan vastustajalle, joka tarttuu siihen koukistetulla sormellaan. Se, jonka sormikoukku kestää on voittaja.

Solmutervapata huiveja, narua

Jääjä kulkee ringin ulkopuolella ja tekee ihmisten käsistä roikkuviin huiveihin solmuja. Vain jos solmu on merimiessolmu, pitää juosta. Kohdatessa kätellään. 

Solmi ja kiusaa narua

Leikkijät asettuvat vastakkain pareittain pitäen kumpikin kiinni saman narun (n. 3 m) eri päistä. Ottelijat yrittävät tehdä paalusolmua ympärilleen. Samalla he yrittävät estää toista tekemästä...

Sokkofutis pallo

Kaksi joukkuetta, joissa jokaisella on pari. Toinen parista sitoo silmät ja toinen toimii ohjaajana. Vain sokea saa potkia palloa, muuten pelataan tavallista jalkapalloa. 

Sokea kuvanveistäjä muovailuvahaa, piirustusvälineet

Jokainen vuorollaan on sokea kuvanveistäjä, malli ja savea tai muovailuvahaa. Kuvanveistäjä sokeutetaan. Malli asettuu johonkin mielenkiintoiseen asentoon. Kuvanveistäjä käy tunnustelemassa hänen...

Sardiinipurkki

Yksi menee piiloon ja kaikki muut lähtevät etsimään piilossa olijaa. Kun joku löytää hänet, menee hänkin piiloon ensimmäisen seuraksi. Lopulta kaikkien olisi tarkoitus olla...

Ruumiinosat

Leikkijät kulkevat ympäri huonetta musiikin soidessa. Vetäjä huutaa ohjeita ryhmien muodostamiselle: "Neljä olkapäätä!" "15 varvasta!" "7 nilkkaa!” jne. Leikkijät syöksyvät ja tekevät ohjeen...

Rikkinäinen puhelin

Joku aloittaa ja kuiskaa lauseen (oman nimensä ja 2 muuta asiaa itsestään) seuraavalle ja kuiskutus jatkuu piirissä. Viimeinen sanoo mitä kuuli ja kuiskauksen liikkeelle laittaja kertoo mitä...

Rikkinäinen näytelmäpuhelin

Valitaan muutama leikkijä, jotka menevät oven ulkopuolelle. Sitten leikinvetäjä kertoo ja näyttelee seuraavan tarinan: ”Heräsin aamulla herätyskellon soittoon, huomasin että olin myöhässä ja puin...

Rikkinäinen kuvaviesti paperia, kyniä

Leikkijät asettuvat jonoon. Jonon taaimmaiselle näytetään yksinkertainen kuva, esimerkiksi kukka, aurinko tms. Tämä piirtää sormellaan kuvion edellään olevan selkään, joka piirtää taas edellään...

Pyykkipojan ryöstö pyykkipoikia

Kahdessa tai useammassa joukkueessa. Jokaiselle jaetaan saman verran pyykkipoikia (esim. 3) jotka leikkijät ripustavat itseensä, tarpeeksi näkyville. Merkistä lähdetään ryöstämään toisilta...

Puukkomurhaaja

Leikkijät menevät piiloon. Jäänyt on murhaaja, joka yrittää löytää heidät ja lyödä "puukolla" (nyrkkiin puristettu käsi) selkään. Leikkijät saavat juosta karkuun. Jos saa osuman, muuttuu itsekin...

Puuhippa

Puut turvia, yksi on hippa. Turvan saa ryöstää juoksemalla puuhun, jossa on jo joku turvassa. 

Punanenät

Yhden nenä merkataan huulipunalla ja hän siirtää huulipunaa seuraavan nenään hieromalla omaa nenää toisen leikkijän nenää vasten. Lopuksi kaikilla on punaiset nenät ja sekös vasta naurattaa. 

Polttopallo pallo

Yksi tai useampi pelaaja yrittää "polttaa" muita pelaajia osumalla pelaajiin heittämällään pallolla. Muut pelaajat asettuvat maahan piirretyn ...

Plaseboefekti laseja, vettä

Valitaan asiantuntijoita, joiden eteen tuodaan jokaiselle 2 lasia vettä, ja sanotaan, että toisessa on sokeria ja toisessa suolaa. Oikeasti kummassakaan ei ole mitään, mutta kun tarpeeksi...

Piipponen

"Oletko koskaan leikkinyt Piipposta?": Leikkijät ja leikinjohtaja seisovat ringissä kasvot keskiosaan päin. Leikinjohtaja voi kehittää tarinaa esim.: ”Näin eilen pienen ja pyöreän ystäväni...

Pii

Yksi leikkijöistä valitaan Piiksi ja tämä alkaa silmät kiinni puuta vasten laskea numeroita 10:stä alaspäin. Muut leikkijät läppäisevät piitä selkään ja juoksevat piiloon. Kun pii pääsee...

Pii

Yksi leikkijä on Pii. Hän laskee aluksi kahteenkymmeneen, jona aikana muut juoksevat piiloon. Tämän jälkeen Pii saa liikkua laskupaikalta yhden askeleen (tai miten sovitaan). Jos Pii näkee jonkun...

Peukalopaini

Kummallakin kämmen pystyssä, sormet taivutettuina siten, että sormenpäät osoittavat itseensä ja peukalo pystyssä. Tartutaan kaverin käteen. Tarkoituksena saada omalla peukalolla painettua kaverin...

Penkki-Matti pallo

Nurmijärven Uutisten versio:

Tarvitaan penkki, ennalta sovittu rata ja iso pallo. Leikkijät asettuvat penkille, kaksi leikkijää penkin vieressä kulkevalle neliölle radalle ja yksi leikkijä...

Partioevoluutio

Kaikki ovat aluksi sudenpentuja ja huutavat ”Leikitään, leikitään”. Kun sudenpentu kohtaa toisen sudenpennun, pelaavat nämä kivi sakset paperia ja voittaja ylenee vartiolaiseksi...

Pantteri käsivarsinauhaa

Kentän molemmissa päissä on pesä. Yksi leikkijöistä on pantteri, joka asettuu kentän keskelle. Muut leikkijät menevät pesiin ja heillä on vyössään tms. kaksi henkinarua. Leikkijät yrittävät päästä...

Pantomiimi

Jokainen leikkijä esittää vuorollaan pantomiimina (ilman ääntä) leikinjohtajan antaman aiheen (jokin eläin, ammatti, ihmisryhmä, sanonta jne). Muut leikkijät yrittävät arvata ja oikein arvannut...

Panssariketju

Kaksi käsikynkkäketjua naamat vastakkain. Leikissä ketjut pyrkivät pysymään ehjinä. Tarkoituksena on joko murtaa vastustajan ketju tai työntää se merkkiviivan yli. Ketjut voidaan muodostaa myös "...

Pallo on paikalla pallo

Leikkijöistä valittu potkaisija potkaisee pallon menemään. Etsijäksi valittu hakee pallon, toisten juostessa sillä aikaa piiloon. Etsijän löytäessä piilossa olevan juoksevat he yhtä aikaa pallon...

Paljonko kello on, kettu?

Keskellä oleva on kettu ja muitten tarkotus on päästä sen ohi. Muut aina kysyy "Paljonko kello on, kettu?" ja kettu vastaa esim. kello on neljä ja kaikki ottaa neljä askelta ja jää seisomaan, tätä...

Palapeli kuvia

Kasa postikortteja tms. kuvia, jotka leikataan paloiksi. Palat jaetaan ihmisille, ja tarkoituksena on etsiä ja koota kaikki palapelit samalla ovelasti ryhmiä muodostaen. Nopeimmin palapelin...

Pahviviesti 2kpl A3-A4kokoista pahvia

Leikkijät jaetaan joukkueisiin ja joukkueet asettuvat vierekkäisiin jonoihin. Muutaman metrin päähän jonojen eteen laitetaan kunkin joukkueen kohdalle merkkipaalu, esim kivi/keppi/pipo tms....

Pää, olkapää, sormet, varpaat

”Pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat (polvet, varpaat). Pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat (polvet, varpaat). Silmät, korvat ja vatsaa taputan. Pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat (polvet,...

Oravannahka

On kaksi joukkuetta, jotka seisovat toisiaan vasten ja heidän välillään on noin 10 metriä tilaa. Leikin tuomari seisoo näiden kahden joukkueen keskellä ja hänellä on joku tavara, jota hän heittää...

Nyhjää tyhjästä

Yleisö kertoo näytelmän tyylin (komedia, satiiri, toiminta...), aiheen (esim. lomarannalla) ja määrittää henkilöt (esim. eläintarhasta karannut apina ja astronautti). Yleisön joukosta valitaan/...

Norjalainen

Leikkijät asettuvat rinkiin, pitäen toisiaan käsistä. Vuorotellen kukin leikkijä tönäisee seuraavan leikkijän jalkaa uuteen asentoon. Vähitellen ringistä muodostuu melkoinen ihmissolmu. Jos ei...

Ninja

Leikkijät asettuvat rinkiin. Kaikki ottavat ninja-asennon maun mukaan ja jähmettyvät siihen. Vuorotellen kukin saa liikahtaa kerran. Tavoitteena on läpsäistä toista leikkijää käsivarteen, jolloin...

Nenäpilkku-Kim

Kolmen pelaajan nenät merkitään punaisilla pilkuilla tai esim. pyykkipojilla. Kaikki pelaajat istuvat paikoilleen. Yksi painaa tarkkaan mieleensä "punanenien" istumapaikan ja poistuu. Sillä aikaa...

Natsisika / Hippileikki / Porkkana

Natsiversio: Yksi valitaan selvittäjäksi ja kaikki loput menevät tiiviiseen kansaan ja pitävät kiinni toisistaan. Selvittäjä alkaa irroitella porukkaa toisistaan. Repiä ei saa, ei vaatteista,...

Narunpätkät langanpätkiä

Tämä leikki sopii parien muodostamiseen. Leikinvetäjä on leikannut narunpätkiä niin paljon, kun pareja halutaan muodostaa. Pareihin jako tapahtuu niin, että leikinvetäjä laitttaa langanpätkät...

Mittarimato

Mennään tiiviiseen rinkiin istumaan, niin ettei tyhjiä välejä ole kuin yksi. Tämän jälkeen yksi menee seisomaan ringin keskelle ja kun aloitetaan, niin tyhjä paikka lähtee siirtymään, ja keskellä...

Miinakenttä miinoja

Ryhmä valitsee keskuudestaan yhden näkevän ja muut ovat sokkoja. Maahan on tehty miinakenttä esimerkiksi haloista. Sokeana olevat asettuvat jonoon ja näkevä menee jonon perään. Tarkoituksena on...

Metsästysmuistot

Valitaan muutamia metsästäjiä. Loput keksivät ryhmässä mitä eläintä he esittävät. Johtajan merkistä leikkijät alkavat esittää. Kun metsästäjät arvaavat, mikä eläin on kyseessä, lähtevät eläimet...

Merimiespaini

Ottelijat seisovat lattialla tukevassa haara-asennossa sivuittain, oikean jalan ulkosyrjät vastakkain. Toinen siis kääntyneenä päinvastaiseen suuntaan, kuin toinen. Käsiote sama kuin...

Masa Mato

Istutaan ringissä ja kaikki toistavat alla olevaa lorua yhtä aikaa, joka kerta nopeammin. Samalla taputetaan käsiä jalkoihin leikin tahdissa. Mato kasvaa joka kerta isommaksi, ja tahti nopenee....

Majakka taskulamppu

Yksi leikkijöistä on majakka, jolla on fikkari. Hän seisoo kallion huipulla pyörien majakkana ja yrittäen nähdä muita leikkijöitä, jotka kiipeävät kalliota ylös ja yrittävät päästä koskemaan...

Majakka taskulamppu

Pimeellä pelataan, yks seisoo jossain näkyvällä paikalla ja muut juoksee haluamaansa suuntaan x määrän. Sit kun peli alkaa keskelle oleva eli majakka, saa liikkua vaan tukiaskeleen varassa ja...

Mafioso

Kaikki leikkijät nukkuvat. Johtaja valitsee kaksi murhaajaa ja kaksi poliisia koskettamalla valittuja olkapäälle. leikin vetäjä johtaa tilannetta; 1. Kylä nukahtaa. 2. Murhaajat heräävät. 3....

Maa-meri-laiva

Leikkialueelta osoitetaan kolme viivaa, jotka ovat samansuuntaisia, esimerkiksi hiekkaan piirtämällä, talon seinää tai ruohoalueen reunaa hyväksikäyttäen tai vaikka kahdella esineellä merkiten....

Luottamuskaatuminen

Parit seisovat peräkkäin. Ensiksi oleva sulkee silmänsä ja alkaa kaatua taaksepäin. Takana ottaja ottaa hellästi kiinni. Vaihdetaan osia.

Lumiukko

”Lumiukko, kerro kuinka paljon on lunta?” Takarajalla seisoo lumiukko, jolta alueen vastapuolella seisovat leikkijät kysyvät lumen syvyyttä. Ukko voi vastata mitä vaan. ”Kuinka me päästään sinne...

Lumihiutale pumpulia

Ryhmä istuu lattialla piirissä. Keskellä on pumpulituppo. Tuppoa puhalletaan vuorotellen ja katsotaan kenen kohdalle se laskeutuu. Puhaltaja miettii spontaanisti jotain mikä kyseisessä henkilössä...

Linnunpesä

Linnunpesä toimii talvella. Jokainen kaivaa umpihankeen kuopan joka on linnun pesä. Voidaan kaivaa pari ylimääräistäkin. Tämä kaipaa yhden tai useamman "valvoja linnun" eli tuomarin. Peli alkaa...

Lima

Yksi leikkijöistä on aluksi Lima. Lima saa liikkua kierien ja ryömien, mutta ei pystyasennossa ja keskikehon on oltava koko ajan kontaktissa lattian kanssa. Lima voi tartuttaa leikkijän koskemalla...

Leiripesis pallo

Kaksi joukkuetta, jotka yrittävät tehdä maaleja toisen maaliin pallolla. Palloa pitää heitellä, mutta se kädessä ei saa juosta. Maali syntyy kun pallo ylittää maalilinjan ja jonkun pitää olla...

Laulumustamies

Piirretään 2 viivaa mukavan juoksumatkan päähän toisistaan. Yksi jää keskelle ja muut menevät toiselle viivalle seisomaan. Jäänyt huutaa yhden kirjaimen esim. Pee niin Pekka. Leikkijät yrittävät...

Laula ja kirjoita muistiinpanovälineet

Ollaan joukkueittain ja joukkueen ensimmäinen juoksee fläppitaulun luokse ja rupeaa kirjoittamaan "Jänis istui maassa" laulun sanoja, laulaen samalla "Ukko Nooaa." Paperin luona joku ottaa aikaa...

Läpsy sanomalehti

Istutaan ringissä ja keskellä on läpsy. Joku sanoo jonkun nimen ringistä ja läpsy yrittää hutkaista häntä sanomalehdellä. Jos läpsy osuu ennen kuin henkilö on sanonut seuraavan henkilön nimen,...

Lännen nopein

Ollaan ringissä, yksi keskellä. Keskellä oleva ampuu jotakuta "pam" tämä menee kyykkyyn jolloin vierellä olevat kääntyvät toisiinsa päin ja ampuvat toisiaan "pam". Hitaampi kuolee, mutta jos...

Kyynärkoukku

Ottelijat istuvat selät vastakkain kädet kyynärkoukussa. He yrittävät nousta pystyyn samalla estäen toista nousemasta.

Kymmenen tikkua laudalla lauta, tikkuja

Kiven päälle asetetaan laudanpätkälle kymmenen tikkua, jotka leikkijöistä valittu potkaisija lennättää ilmaan potkaisemalla laudan toiseen päähän (tikut lentelevät holtittomasti ympäriinsä)....

Kuuma peruna pallo, peruna, huivi

Yksi leikkijöistä on sokkona silmät peitettyinä. Muut leikkijät istuvat ympyrässä lattialla ja heittävät toisilleen "kuumaa perunaa", joka voi olla pallo tai hernepussi (tai vaikkapa peruna). Kun...

Kuningas ja Haman

Leikkijöistä valitaan yksi kuninkaaksi ja yksi Hamaniksi. Leikkialueelta valitaan paikka linnalle ja kaivolle. Linna voisi olla jokin selvästi merkitty alue, mielellään muuta ympäristöä...

Kulkuvälineviesti

Jaetaan kuusijäseniset joukkueet. Mennään tietty reitti eri tavoilla tässä järjestyksessä: 1. Juoksija kulkee apostolinkyydillä kävellen nopeasti. 2. Ratsastaa hevosella ”laukaten.” 3. Juoksija...

Kukkotappelu

Ottelijat seisovat yhdellä jalalla vastakkain, kädet ristissä rinnalla. He yrittävät töniä toisiaan hyppien yhdellä jalalla. Se ottelijoista, joka laskee toisen jalkansa maahan häviää (voidaan...

Kuka kuluttaa vähiten? sanomalehtiä

Parit tai kolmen hengen ryhmät saavat kukin yhden aukeaman sanomalehteä, jonka päälle pitää sopia niin, että mikään ruumiinosa ei kosketa lattiaan. Epäonnistuneet putoavat pelistä (kuolevat pois...

Kompassisokko

Ihmiset ovat yhdessä mytyssä silmät sidottuina. Johtaja liikkuu paikasta toiseen ja kysyy missä ilmansuunnassa juuri silloin on. Tietäjät saavat huutaa ja oikein vastanneet saavat pisteen.

Komeetta pehmeä lentävä esine

Tarvitaan rajattu pelialue ja Komeetta, eli jonkun matkaa lentävä pehmeä esine, esim. ohuen muovisen hedelmäpussin sisään solmittu pariton sukka (pussin reunat jäävät hännäksi). Komeetan haltija...

Kolikkoviesti Kolikko tms

Kaksi joukkuetta jonossa, jonojen ensimmäisillä on kolikko kämmenselän päällä. Se joukkue voittaa, joka saa ensimmäisenä kuljetettua kolikon jonon ensimmäiseltä viimeiselle (tai myös vielä...

Kirkonrotta

Jokainen on varmaan koulussa leikkinyt kirkonrottaa! Tässä vielä varmuuden vuoksi säännöt: Valitaan yksi jääjä, kirkonrotta, joka laskee sovittuun lukuun, esim 30 riippuen piiloutumisalueen...

Kim-pelit (erilaisia versioita) esineitä

Perinteisimpiä partioleikkejä suoraan Baden-Powellilta. Leikinjohtajalla on edessään lattialla tai kankaan päällä esineitä. Leikkijät sulkevat silmänsä esineisiin tutustuttuaan. Kun silmät ovat...

Kiinalainen veto

Ottelijat seisovat peffat vastakkain ja nojaavat toisella kädellä lattiaan. Toisella kädellä he tarttuvat jalkojen välistä toisiaan. Ottelijan tavoitteena on vetää toinen ottelija maaliviivan yli...

Kettu ja Jänis

Valitaan yksi kettu ja yksi jänis. Loput leikkijät muodostavat pareittain pensaita ottaen toistensa käsistä kiinni kasvot vastakkain, niin että heidän väliinsä muodostuu piilo, johon jänis voi...

Kerrosvoileipä

Istutaan ringissä ja jokaisella on oma tuoli. Leikinjohtaja aloittaa ja sanoo esim: "Ne joilla on mustat sukat, siirtyvät 5 penkkiä oikealle" jolloin henkilöt liikkuvat. Leikinjohtaja jatkaa, esim...

Keppitwister keppi

Rajataan leikkialue ja leikkijät menevät sen sisään. Kukin leikkijä nakkaa vuorollaan keppiä, käpyä tms. merkkipalikkaa. Seuraavan leikkijän on kurotettava paikaltaan koskettamaan merkkiä. Sitten...

Keppis

Yksi on kepin kanssa keskellä. Muut ovat ringissä ja jokaisella on oma numeronsa. Keskellä olija huutaa jonkun numeron ja päästää kepin kaatumaan. Leikkijän, jonka numero on huudettu, tulee saada...

Käytä uudelleen tavaroita

Valitaan jokin päivittäin käytettävä esine. Leikkijät keksivät vuorotellen, miten tai missä sitä voisi käyttää uudelleen. tuotteelle jokin uudelleenkäyttötarkoitus. Mielikuvitusta pitää käyttää ja...

Kattilankansi, raha ja pallo esineitä puettavaksi

Jaetaan leikkijät joukkueisiin. Laitetaan pallo jalkojen väliin, kattilankansi päähän ja kolikko silmään jne. Kierretään sopiva matka ja annetaan tavarat seuraavalle. Jos esineitä putoaa, ne pitää...

Sivut