Leikkikone

Valitse haluamasi kaltaiset leikit! Jos valitset listasta useamman asian (Ctrl tai Shift), näet vain ne leikit, jotka täyttävät kaikki ehdot.
Tästä voit lisätä uuden leikin, kun kirjaudut sisään!

Montako minuuttia on aikaa leikkiä.
OtsikkoLajittele laskevasti Välineet Sisältö
Puuhippa

Puut turvia, yksi on hippa. Turvan saa ryöstää juoksemalla puuhun, jossa on jo joku turvassa. 

Puukkomurhaaja

Leikkijät menevät piiloon. Jäänyt on murhaaja, joka yrittää löytää heidät ja lyödä "puukolla" (nyrkkiin puristettu käsi) selkään. Leikkijät saavat juosta karkuun. Jos saa osuman, muuttuu itsekin...

Pyykkipojan ryöstö pyykkipoikia

Kahdessa tai useammassa joukkueessa. Jokaiselle jaetaan saman verran pyykkipoikia (esim. 3) jotka leikkijät ripustavat itseensä, tarpeeksi näkyville. Merkistä lähdetään ryöstämään toisilta...

Rikkinäinen kuvaviesti paperia, kyniä

Leikkijät asettuvat jonoon. Jonon taaimmaiselle näytetään yksinkertainen kuva, esimerkiksi kukka, aurinko tms. Tämä piirtää sormellaan kuvion edellään olevan selkään, joka piirtää taas edellään...

Rikkinäinen näytelmäpuhelin

Valitaan muutama leikkijä, jotka menevät oven ulkopuolelle. Sitten leikinvetäjä kertoo ja näyttelee seuraavan tarinan: ”Heräsin aamulla herätyskellon soittoon, huomasin että olin myöhässä ja puin...

Rikkinäinen puhelin

Joku aloittaa ja kuiskaa lauseen (oman nimensä ja 2 muuta asiaa itsestään) seuraavalle ja kuiskutus jatkuu piirissä. Viimeinen sanoo mitä kuuli ja kuiskauksen liikkeelle laittaja kertoo mitä...

Ruumiinosat

Leikkijät kulkevat ympäri huonetta musiikin soidessa. Vetäjä huutaa ohjeita ryhmien muodostamiselle: "Neljä olkapäätä!" "15 varvasta!" "7 nilkkaa!” jne. Leikkijät syöksyvät ja tekevät ohjeen...

Sardiinipurkki

Yksi menee piiloon ja kaikki muut lähtevät etsimään piilossa olijaa. Kun joku löytää hänet, menee hänkin piiloon ensimmäisen seuraksi. Lopulta kaikkien olisi tarkoitus olla...

Sokea kuvanveistäjä muovailuvahaa, piirustusvälineet

Jokainen vuorollaan on sokea kuvanveistäjä, malli ja savea tai muovailuvahaa. Kuvanveistäjä sokeutetaan. Malli asettuu johonkin mielenkiintoiseen asentoon. Kuvanveistäjä käy tunnustelemassa hänen...

Sokkofutis pallo

Kaksi joukkuetta, joissa jokaisella on pari. Toinen parista sitoo silmät ja toinen toimii ohjaajana. Vain sokea saa potkia palloa, muuten pelataan tavallista jalkapalloa. 

Solmi ja kiusaa narua

Leikkijät asettuvat vastakkain pareittain pitäen kumpikin kiinni saman narun (n. 3 m) eri päistä. Ottelijat yrittävät tehdä paalusolmua ympärilleen. Samalla he yrittävät estää toista tekemästä...

Solmutervapata huiveja, narua

Jääjä kulkee ringin ulkopuolella ja tekee ihmisten käsistä roikkuviin huiveihin solmuja. Vain jos solmu on merimiessolmu, pitää juosta. Kohdatessa kätellään. 

Sormikoukku

Keskisormi koukistetaan ja tarjotaan vastustajalle, joka tarttuu siihen koukistetulla sormellaan. Se, jonka sormikoukku kestää on voittaja.

Sudenpesä

Mitä enemmän lunta, sitä parempi. Leikkijät tallaavat lumeen suuren ympyrän, johon tallataan muutamia polkuja kohti sen keskustaa, jossa on sudenpesä. Lisäksi voidaan tallata umpikujia ja...

Suohonlaulanta

Annetaan jokin sana, ja vuorotellen joukkueet laulavat jonkin laulunpätkän, jossa kyseinen sana esiintyy. Ensimmäinen joukkue joka ei keksi laulua häviää ja vastustajajoukkue saa pisteen. Tämän...

Suolan punnitus

Kaksi leikkijää asettuvat seisomaan selätysten ja tarttuvat toisiaan kyynärkoukusta kiinni. Toinen kumartuu eteenpäin, jolloin toisen jalat irtoavat maasta. Voittaja on se, jonka jalat irtoavat...

Suolatikkuviesti suolatikkuja

Viestijoukkueen pitää kuljettaa suolatikku tietyn matkaa ja tuoda se takaisin seuraavalle. Kädessä on kaksi suolatikkua jotka saavat pelkästään koskea kuljetustikkua. Kilpailija ei saa siis käsin...

Sylisokko

Yksi sokkona, muut istuvat vuorotellen polvelle, sokon arvattava kuka on kyseessä. Sokko saa tunnustella istujaa. Voi myös tehdä niin, että muut istuvat ja sokko menee istumaan jonkun syliin, eri...

Taukosamba musiikkia

Kaikki liikkuvat sambamusiikin tahdissa keskellä huonetta. Leikin johtaja seisoo musiikkivehkeen vieressä ja keskeyttää musiikin. Tanssijat jähmettyvät paikoilleen kunnes musiikki alkaa taas....

Telepatiakerho

Yksi leikin idean tietäjistä menee ulos huoneesta. Leikkijät valitsevat huoneesta yhden esineen ja sitten tietäjä tulee takaisin sisälle. Leikinjohtaja alkaa osoitella esineitä. Yhteinen sopimus...

Thilia Thalia

Joukkueet (esim. 2 kpl.) ja tuomaristo. Joukkueille annetaan kohtaus (ihan mikä vain.. vaikka: "Näytelkää kohtaus, jossa herra X tapaa neiti Y:n." tai "Näytelkää kohtaus Disneyn elokuvasta Pieni...

Tiristysmurhaaja eli sähkötysmurhaaja

Istutaan ringissä kädet selän takana. Kaikki painavat päänsä alas ja sulkevat silmänsä. Vetäjä valitsee koskettamalla yhden leikkijöistä murhaajaksi. Kansa herää ja murhaaja murhaa jonkun...

Toka teki sitä mitä eka teki äsken

Taputetaan rytmiä kädet yhteen ja polviin ja samalla hoetaan yhdessä "Eka teki sitä mitä toka teki äsken" -lausetta. Leikin vetäjä alkaa tehdä jotain liikettä ja tekee sitä kahden lauseen...

Troijan sota käsivarsinauhaa, huiveja

Leikkijät ovat kahdessa joukkueessa. Toinen joukkue laittaa henkinauhat oikeaan käteen (kreikkalaiset), toinen vasempaan (roomalaiset). Silmät sidotaan ja joukkueet asettuvat toisistaan etäälle...

Tuhatjalkainen

Ollaan jonossa ja pidetään tiukasti kiinni. Jonon ensimmäinen "tuhatjalkaisen pää" lähtee ottamaan kiinni jonon viimeistä "tuhatjalkaisen häntää." Jos pää saa hännän kiinni menee pää hännäksi ja...

Tukkihumala keppi

Kisataan joukkueiden välisenä viestinä. Jokainen kisaaja juoksee vuorotellen n. 10 metrin päässä olevalle kepille/makuualustalle/pesismailalle, painaa otsansa sitä vasten ja pyörii X määrän...

Vaarallinen huiveja

Kaikilta sidotaan silmät. Leikin vetäjä valitsee joukosta ”vaarallisen” taputtamalla olalle. Merkistä kaikki lähtevät liikkumaan. Vaarallinen koskettaa muita olalle, jolloin he siirtyvät reunalle...

Valehtelijoiden klubi esineitä

Kolmesta esittelijästä kaksi valehtelee, ja yksi puhuu totta. Esittelijät kertovat erikoisten tavaroiden käyttötarkoituksia. Yleisö äänestää valehtelijasta. 

Valopilkki taskulamppu

Yhdelle annetaan fikkari. Kaikki muut laittavat fikkarit pois. Vapaaehtoinen asetetaan n. 50-100 metrin päähän muista leikkijöistä (niin etteivät nämä näe vapaaehtoisen olinpaikkaa)....

Vanhat ämmät

"En pidä vanhoista ämmistä.": Leikinjohtaja sanoo leikkijöille, että "Ei pidä vanhoista ämmistä". Leikkijät arvuuttelevat vuorotellen, että mistä leikinjohtaja pitää. Leikinjohtaja vastaa joko...

Veikkaus sekalaisia

Ensin veikataan paperille 1 X 2 esim. 10 riviä. Tehtävä kerrallaan käydään läpi, aina 3 vapaaehtoista edustavat omaa veikkaustaan. Jos esim. X voittaa, on oikea veikkaus sillä rivillä X jne....

Verkon kudonta narua

Istutaan lattialla pareittain. Jokaisella parilla on köysi, jonka päistä kumpikin pitää kiinni. Ohjaaja alkaa kutoa verkkoa. Hän sanoo esim. "Watti siirry istumaan Leenan ja Pekan väliin". Se,...

Viirinryöstö eli lipunryöstö viirejä

Leikkijät jakaantuvat joukkueisiin. Jokaisella joukkueella on oma tukikohta ja omat viirit, jotka sijoitetaan aluksi tukikohtaan. Tavoitteena on varastaa toisen joukkueen viirit ja viedä ne omaan...

Villinorsun metsästys narua

Leikkijät ovat puolueittain jonossa. Huoneen toisessa päässä on kutakin kilpailevaa puoluetta varten tuoli. Johtajan annettua merkin lähtevät ensimmäiset sitomaan narunsa tuolin jalkaan. Näiden...

Vilttileikki kangas

Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen ja joukkueiden väliin asetetaan viltti/lakana tms. Kummastakin joukkueesta yksi viltin eteen ja kun molemmilla on puolillaan joku, viltti pudotetaan. Viltin...

Vonkujat

Vonkujat ovat sokeita ja takaperoisia: ne osaavat liikkua vain takaperin. Leikkijät jaetaan kahteen riviin. Toiset ovat vonkujia, jotka lähtevät merkin saatuaan liikkeelle...

Vuorokeskustelu

Leikkijät saavat lapuilla sanoja, jotka heidän pitää käyttää keskustelunsa aikana. Välissä pitää olla toimivat aasinsillat aiheesta toiseen siirryttäessä. 

Zombiehippa

Jäänyt on kaamea zombie, joka yrittää saada muita leikkijöitä kiinni ja kuristaa näitä. Zombien kuristukselta voi välttyä huutamalla jonkun toisen leikkijän nimen, jolloin nimetty leikkijä muuttuu...

Sivut